ÇÈÒÇÑ åÏÇíÊ Èå ÈÇáÇí ÕÝÍå

معرفی روستا :: وبلاگ رسمی روستای مهدی آباد اردهال
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫

در صورت باز نشدن تصویر ، صفحه را مجددا بارگزاری کنید

اردهال منطقه ای است مقدس از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در فاصله ‪چهل و دو کیلومتری شمال غربی کاشان در ارتفاع ۱۸۲۵ متر از سطح دریا و در محور ارتباطی کاشان – دلیجان با قدمت پیش از اسلام  مشتمل بر روستاهای: مهدی آباد (کره جار) ، باریکرسف، علوی، علی آباد، غیاث آباد، لاران، ریجان، بهار (کرمه) و جوشق که مرکز و محور این روستاها مدفن حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام است

رشته کوه‏ها و ارتفاعات آنجا را «اردهار» یا «اردهال» یعنى کوه یا رشته کوه مقدّس نامیده‏ اند.


در دوران اسلامى مردم اردهال به سبب وجود چند مزار مقدّس از امامزادگان شیعه و نزدیکى و پیوند آن با قم و روایت‏هاى تاریخى و مذهبى که در وصف قم و اطراف آن آمده، سرزمین اردهال را مقدّس مى‏شمارند.


اردهال پس از شهادت حضرت سلطان على‏ علیه السلام به «مشهد اردهال» و به سبب حُرمت تخته قالى که تمثیلى از پیکر پاک امامزاده است و آن را براى غسل تمثیلى به کنار نهر حمل مى‏کنند و بر آن آب مى‏ریزند، به «مشهد قالى» یا «مشهد قالى شویان» شهرت یافته است.


اردهال یا اردهار از دو واژه‌  اَرْدَ  به‌ معنای‌ پاکی‌ و تقدس‌ ( اَرْدَ در نام‌های‌ اردشیر و اردوان‌ نیز به‌ همین‌ معنا آمده‌ است‌) و “هار” صورت‌ دیگر هَرْ که یک پیشوند و پسوند اوستایی به‌ معنای‌ کوه‌ و رشته‌کوه‌ است‌ تشکیل شده است.


تقدس این منطقه را در قبل از ورود اسلام به ایران به پاک و خجسته بودن رشته کوههای اطراف آن که در بردارنده چندین آتشکده و نیایشگاه زرتشتیان بوده است نسبت می دهند و مقدس بودنش پس از اسلام به وجود شهادتگاه و مدفن حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر علیه السلام و دهها نفر از یاران و شیعیانش باز می گردد.


روستای مهدی آباد یکی از روستاهای منطقه اردهال است که از لحاظ تقسیمات کشوری از توابع شهرستان دلیجان از شهر های استان مرکزی است.

روستای مهدی آباد در 15 کیلومتری شهر نراق و در واقع مرز بین استان های مرکزی و اصفهان تلقی می گردد و تا دلیجان 35 کیلومتر و تا کاشان 40 کیلومتر فاصله دارد .

جمعیت روستای مهدی آباد بر اساس سرشماری سال 1385 مرکز آمار ایران 134 نفر(68 خانوار) است ولی اغلب اهالی به دلیل عدم امکانات کافی پس از ترک دیار خود در شهرهای تهران ؛ کاشان ؛ شهرری ؛ دلیجان سکونت یافته اند و در ایّام خاص مثل عید نوروز و محرم در روستا دور هم اجتماع می کنند .

مهدی آباد در قدیم کره جار یا کله جار گفته میشد.کُرَجار (کُره جار- کُلَجار – کُلَه جار - گلجار) قبلا جزء دهستان مشهد اردهال در شهرستان کاشان بود و لیکن پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 به نام مهدی آباد تغییر نام یافت و از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی محسوب گردید .
در خصوص نام کره جار روایات بسیاری نقل می شود. برخی می گویند این اسم از نام شخصی گرفته شده است در زمان های دور و برخی داستان های دیگری را تعریف می کنند .  پس از انقلاب اسلامی ایران نام کره جار به مهدی آباد تغییر پیدا کرد که دلایل آن گوناگون و اکثرا فاقد سندیت است. برخی میگویند به دلیل بعضی مسائل مرتبط با حضرت سلطانعلی ابن محمد باقر (ع) است و برخی دیگر مسائل دیگری را مطرح میکنند. ولی همه روایات بدون سند و مدرک و صرفا عقیده شخصی است که نباید جدی گرفته شود.


بقعه مبارکه حضرت شاهزاده فضل ابن موسی ابن جعفر علیه السلام نیز در این روستا قرار دارد که از زمانهای قدیم زیارتگاه عاشقان اهل بیت است.

روستای مهدی آباد در مسیر عبوری کاشان به سمت دلیجان و در 5 کیلومتری مشهد اردهال واقع شده است. این روستا با تقدیم 24 شهید در منطقه اردهال برجستگی خاصی دارد که مزار 9 تن از آنان در کنار امام زاده فضل ابن موسی ابن جعفر علیه السلام واقع است.


مشکل اصلی مهدی آباد کمبود آب است. زیرا امکان تأمین آب منطقه مشهداردهال از طریق حفر چاه امکانپذیر نیست اما مهدی آباد به واقع یکی از مناطق زیبا ، با طبیعتی بکر و سحرانگیز و دارای مردمانی تلاشگر و مهمان نواز و خونگرم و رشید است. مردمی که حرارت آفتاب به صورت شان نشسته و حلاوت ماه به سیرت شان. آرام اند و بی ادعا


مردم مهدی آباد اردهال گویش فارسی دارند و  فارسی را با لهجه خاص خود صحبت می کنند.

در این منطقه باغات و درختان بادام، گردو، گیلاس، توت ، انگور ، انار و بوستان گل محمدی به وفور دیده می شود. در سالهایی که نزولات آسمانی بیشتر باشد و چشمه ها آب کافی برای کشت آبی داشته باشند کشت گندم، جو، لوبیا و نخود رواج فراوانی دارد. استحصال شیره توت و انگور و نیز ارده کنجد برای تولید ارده شیره مرسوم بوده است. قالی بافی از مهمترین صنایع دستی مهدی آباد محسوب می شود. از جمله غذاهای محلی این منطقه می توان به آبگوشت ترشاله، اشکنه سرکه شیره، اشکنه شنبلیله، مغزه شیره، آبگوشت عدس و ماش، آش قراقوروت، قیمه ریزه، سرگنجشکی، کله جوش و کاچی اشاره کرد.

از جمله گیاهانی که در منطقه می رویند عبارتند از گون ، تیغال، کبوده، جرق ورق، چوزه نرمه، کنگر، ریواس، سیرکوهی، کافشه، سیاهدانه، کاکله، خشارو، تلخه و تنبزه

در این منطقه حیواناتی از قبیل گرگ، شغال، مار جعفری، سوسمار، بزمجه، افعی، خرگوش، پلنگ، کفتار، روباه، جوجه تیغی، گراز، و پرندگانی همچون کبک، قمری، کبوتر چاهی، سهره، سینه سرخ، عقاب، جغد، کلاغ، گنجشک صحرایی، کاکلی، تیهو، باقرقره، بلبل سنگی، بلبل حمامی و حشراتی همچون زنبور عسل، زنبور زرد و قرمز، 50 نوع پروانه، شته، کفشدوزک، عقرب، سوسک، کجوله، سرگین غلطانک، رتیل، انواع عنکبوت و هزارپا وجود دارد. تنوع حشرات در این منطقه کوچک جغرافیایی با توجه به کوهستانی - کویری بودن آن بسیار زیاد و جالب توجه است.

.

مهدی آباد اردهال

این نوشته به مرور تکمیل تر خواهد شد...

وبلاگ روستای مهدی آباد موافق و یامخالف نظرات تایید شده نیست و تمامی مطالب ارسالی، دیدگاه و نظر شخصی کاربران است. تعداد نظرات این مطلب:  (۲۱)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
روستای کره جار یا به قول شما مهدی آباد!
*** ** ********* *** ** **** **** * **** **** ******** *** ******** ******* ** **** ** **** *** ***** ** ***** *** *
****** ***** ** ** ***** ******* **** ****** * ** **** ***** ** **** ******

****** ** ** ********** ******
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

**** ******* **** ***** ***** **** ** ***** ** *** **** *** ** ** ** *** ****** * ** *** ***** ***** *** ** ** *** ****** ***** **** ** **** ** ***** ** ***** **** ** *** **** ***** ****** * ***** ***** ***** * *** ** ****** *** ****** *** *** **** *** *** ** **** **** *** ** **** *** **** * ***** ** ** * *** ***** ** *****

*** ******* ** ***** ** **** ***** **** ** ** *** ***** ****** * *** **** *** **** **** ** ***** **** ** ** ** *** **** ** ****** *** ****** ** ***** ***** **** ** ** *** ***** ***** ** ********* *********

*** *** ** **** **** ****** ***

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
 ****  *****  ***** * **** **** **** **** **** ********** ***** **** ** ***  **** ******  ****  ******  ***** ** ** ***** **** ****** ***** *** *** *** ** **  **** *****  ********* ******* **** *** ** *****  ******* ***** **

چرا حرفها رو نشون نمیدی باید بخونه که به اشتباهش پی ببره حرفهای بدی زده نشده فکر خواهد کرد که نشون ضعف ماست حداقل بذارید یک هفته این نظرات باشه

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
تو** ***** ***** ** ** ***** ** ******* **** **** **** **** *** **** **** ****** ***** **** *** ** ****** **** ***** **** ****** **** ** ***** **** ******* ** ******* **** ****** **** **** ** ***** *** ****** **** **** ***** **** ***** **** **** **** **** ********* ***** **** ****** *** *** می کنی
 
این نظرات رو لطفا حذف نکنید تا ببینیم چی نوشتن.
آقای نقطه چین چرامطالب  حق راسانسور می کنی
اگر ریگی درکفش نداری مطالب راسانسورنکن جند دفعه به تو بگن روستای مهدی آباد خودش بدون کدخدای شهر نشین اداره میشه
.با اسمی که دیگران نظر میدن شما ها نظر ندید.
جناب اقای شاه محمدی احساس بنده اینه که اقایاخانم اردهالی توقسمت معرفی روستای ما به روستا توهین کرده باشند ...ویا نام روستا رو صحیح نگفتن ...لطفا اگه اینجوریه متن ایشونو بدون ستاره بیارین ببینیم وپاسخ مورد رو تا اونجا که در توان معلوماتی ما باشه بدیم ...ویا اگر خدای ناکرده کسی به روستای ما بی حرمتی کنه ....جواب رودر رو میخواد ...
پاسخ
سلام درگیر حذفیات نباشید
۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۸:۳۱ غریبه مطلع
باسلام منطقه اردهال کاشان (((باریکرسف -مهدی آباد-بهار-غیاث آباد-خاوه ---لاران -ریجان -جوشق -علوی )))بزرگان بسیاری در تهران دارد از آنها استفاده نمایید 
۲۸ آذر ۹۳ ، ۱۸:۱۲ I name is hossein
ازقدیم گفتند:هرکه را اسرا حق آموختند
مهر کردند ولبانش دوختند
دوست داشتم اگه حرفی زده ببینم تا اگه حقانیتی بود دفاع کنم واگه کذب ودروغ  بود واهل عوام فریبی داشت خودم کت بسته تحویل مراجع ذیصلاح می دادم تا به وضعیت ایشون رسیدگی کنند.آقای مسئول سایت ما خودمون میفهمیم چه چیز رو باور کنیم وچه چیزی رو منکر.شما نمیتونید با حذف نظرات یک شخص به جای همشهریان تصمیم گیری کنید.می شوید همانند اون شخصی که بدون مشورت همشهریان زیارت روستا رو نه اعوذ بالله شبیه سونا وجکوزی درست کنه وبعد مدعی دموکراسی بشه.مطالب وبزارین ما پاسخ میدیم.درجریان باشید که خیلی از افراد روستا دارای تحصیلات عالیه هستند ومی دونند چجوری از زادگاهشون دفاع کنند.
۳۰ آذر ۹۳ ، ۰۰:۴۷ I name is hossein
سلام.اول مرسی که پاسخ دادین.ولی مدیر سایت محترم تشبیه خوبی نبود از حرف هایی که زده شد.قبلا گفتم الانم میگم.شاید شما بخواهید جلو نزاع راو بگیرید.ولی ما با کسی دشمنی نداریم.حرفی زده شده جواب میدیم با منطق.نه های وهوی.
باسلام.ضمن تبریک سال نو وفرارسیدن ایام فاطمیه
خدمت شما مسئول سایت روستا عرض کنم که متن هایی که در این وبلاگ گذاشته می شود وهمان طور که از اسم لینک مورد نظر تریبون آزاد می باشد, مشخص است که تمام حرف ها در کامنت های مورد نظر نمایان نیست وبا علامت* نوشته شده است.لذاخواهشمند است مطالب سانسور نشود.چرا که بیانت گفته شده در این متن ها شاید بی حرمتی شده باشد ولی ما خواهان شنیدن آن هستیم ومی توانیم حداقل با دانش خود جواب بدیم.تریبون آزاد نه اینکه هر مطلب نابهنجاری؛بلکه هر سخنی که از ته دل باشد ابراز می کنند.
پاسخ
با سلام امکان اجابت درخواست جنابعالی وجود ندارد
۱۴ مهر ۹۵ ، ۰۱:۳۴ احمد فلاحی
با سلام و عرض ادب به هم ولایتی های پدر عزیزم ابراهیم فلاحی.
معنی کره جار چیست؟
لطفا برای تهیه شجره نامه افراد روستا نیز اقدام بفرمائید. این کار در اکثر کشورهای پیشرفته و همچنین در ایران قدیم انجام میشده ولی در ایران متوقف شده است. لطفا برای مهدی آباد انجام دهید.
سلام، اسم واقعی روستای شما کله جار است.کله به معنی ساختمون گلی و جار به معنی داد زدن، اگر نقاط ضعفی هم در تاریختون هشت با شجاعت بیان کنید.
۲۴ مهر ۹۹ ، ۲۰:۴۴ حسین مرادی

سلام چطور میشه سامانه پیامکی روستارا فعال کنم؟

با سلام و تحیات الهی ، مسئول محترم وبلاگ کله‌جار از ایرادات و بعضا عبارات زشت خوانندگان ناراحت نشوید ، شما هر کاری کنید یک ایرادی به شما خواهند گرفت ، ما هم در روستای ازناوه همین کار را کردیم آنقدر ایراد گرفتند و حتی شکایت به پلیس فتا از سوی خان زاده های سابق نیز جهت تعطیلی سایت نیز از جمله کار شکنی ها بود که بر ما روا داشتند اما ما عقب نشینی نکردیم ،

جد پدری من از اهالی کلنجار و خادم آقا علی ابن امام محمد باقر بوده و خیلی دوست داشتم ریشه‌های پدری‌ام را در کلجار پیدا میکردم .

با آرزوی سلامتی و توفیق شما 

ضمن عرض ادب و احترام

من خیلی از طبیعت روستا خوشم آمده، میخواستم با خانواده در این روستا ساکن شوم، ولی فهمیدم که اینجا مورد نفرین حضرت سلطان علی بوده و مردم قدیم به خاطر همین دم داشتن، اگه میشه لطفا صادقانه جواب من را بدهید با تشکر 09132138122

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت مدیریت و خوانندگان

امروز صبح به جستجوی زبان کلجاری می‌گشتم که با این وبلاگ برخورد کردم

نظرات اکثرا در مورد حروفی بود که ستاره شده بودند، خب بزرگواران، به تصمیم مدیریت احترام بزارین، قطعا یه چیزی صلاح دونستند و تمام

حقیر به تازگی با یکی از همشهریان شما وصلت نمودم و بزرگواری رو نمی‌شناسم ، پس بدونین دارم بی طرف نظر میدم

دلم میخواست این وبلاگ نسبت به قبلش کاملتر و جامع تر شده باشه

حداقل از دشت و استخرهای آب و طبیعت زیبا و مراسمات مختلف در روستا مطالب و عکس های متنوعی آمده باشه و همچنین از واژگان محلی مردم روستا به همراه ترجمه اشون مطلب آمده باشه

از شیره پز خونه ها و ...

می‌دونم دو گروه رهپویان و رسانه مجازی دارین ولی مطالب مستند و ماندگار کجا و مطالب گروه ها و کانال هایی که معمولا اتفاقاً روز هستند کجا 

بیایم نظرات سازنده و مفید ارسال کنیم 

باتشکر 

 

 

سلام میخواستم بدونم کسی آقا میرزا جعفر هارو در روستای کرجار میشناسه ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی