ÇÈÒÇÑ åÏÇíÊ Èå ÈÇáÇí ÕÝÍå

نوسازی بافت های فرسوده روستایی :: وبلاگ رسمی روستای مهدی آباد اردهال
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫

نوسازی بافت های فرسوده روستایی

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ق.ظ

تصویر فوق متعلق به یکی از ده ها منزل قدیمی با بافت فرسوده در مهدی آباد است. احیا و نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار در میان هیاهوی مسئولان متولی رده بالا گم شده است و روند کند نوسازی بافت های روستا سبب شده است با وقوع زلزله های متوسط نیز همواره خسارت و تلفات جانی و مالی بسیاری برجای بماند.


 با نگاهی کوتاه به مصالح و شیوه ساخت ساختمان های روستایی و همچنین بررسی وقوع زلزله در روستاهای کشور از زلزله رودبار گرفته تا زلزله های اخیر آذربایجان مشخص می شود که بافت های روستایی در برابر کوچک ترین زمین لرزه خسارت فراوان دیده و سقف خانه های روستایی روی ساکنان آن تخریب و آوار می شود.  استفاده از مصالح طبیعی و استفاده از شیوه های سنتی ساخت و ساز  سبب شده است تا سازه های روستایی در یک ناپایداری دائمی قرار داشته باشند.

در واقع به دلیل پراکندگی اماکن روستایی و دورافتاده بودن این روستاها از گذشته تاکنون هیچ گونه نظارت فنی و اصولی بر چگونگی احداث سازه ها و خانه های روستایی صورت نگرفته است. لزوم توجه ویژه به روستاییان به دلیل شرایط ویژه اقتصادی آنها که اکثرشان با فقر درآمدی روبه رو هستند و با وجود ارائه تسهیلات (وام) باز هم تمایلی میان اکثریت این گروه زحمتکش برای دریافت وام وجود ندارد تا بتوانند به نوسازی و احیای بافت های ناپایدار و فرسوده خود اقدام کنند و از سوی دیگر به دلیل حجم عظیم بافت های فرسوده و معضلات پیچیده مسائل پیش رو برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده روند نوسازی بسیار کند پیش می رود. تا جایی که با وجود نوسازی و احیای بافت ها باز هم نمی توان به این روند امید چندانی داشت.

برای رونق نوسازی خانه های روستایی نبود توان مالی در میان روستاییان یکی از دلایل اصلی برای بی میلی روستاییان به نوسازی بافت های فرسوده است. بر این اساس لازم است تا مسئولان دستگاه های متولی با یک نگاه جامع و برنامه ریزی شده به مسائل روستایی اهتمام ورزند تا با ایجاد اشتغال در روستاهای کشور و رونق اقتصادی در حوزه های کشاورزی و تولیدات دامی زمینه را برای احساس نیاز به نوسازی بافت های فرسوده در میان روستانشینان فراهم سازند؛ چراکه در غیر این صورت باید شاهد تلفات و خسارت های سنگین جانی و مالی با زلزله های سه ریشتری هم باشیم.

به هر حال اهالی ساکن روستا تمایلی برای احیای بافت ساختمان خود و نوسازی آن را ندارند اما از جوانان و اهالی روستا که ساکن شهرهای دیگر شده اند و توانایی مالی جهت ترمیم و نوسازی منازل پدری خود را دارند انتظار می رود تا در این خصوص کوتاهی نکنند و هرچه زودتر نسبت به این امر اقدام نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۴
مدیر سایت

وبلاگ روستای مهدی آباد موافق و یامخالف نظرات تایید شده نیست و تمامی مطالب ارسالی، دیدگاه و نظر شخصی کاربران است. تعداد نظرات این مطلب:  (۳)

سلام سلام سلام میثم دوباره اومدم
پاسخ
خوش اومدی!
نوسازی امثال این بناها باعث جعل هویت روستا می گردد.  ای کاش همتی می کردند و این بناها را بهسازی و مقاوم سازی می کردند چرا که بعضی از این بناها بیش از شصت و حتی تا صد و اندی سال عمر دارند و بهسازی آنها قطعا به لحاظ ارزش فرهنگی و حتی اقتصادی هم به صرفه است و هم اصولی.  شهرداریها به همین دلیل اجازه تخریب بناهای قدیمی و با ارزش را نمی دهند و با تملک آنها میشود مجموعه های تفریحی و فرهنگی سنتی ایجاد کرد.  تخریب این بناها کار ساده ای است اما حفظ آنها اولویت اول است. 
نکته این تصویر شیر مخلوط آب است که از زمان سال 1370 به بعد در ایران ساخته شده است و جزء بنای تاریخی و قدیمی محسوب نمیشود . و سازمان میراث فرهنگی جهانی (یونسکو ) این بنا را به عنوان میراث ایران محسوب نمی کند و وام برای تعمیر و ترمیم آن نمی دهد . ضمنا" همین الان هم می شود چنین بنایی را ساخت . فقط با یک تلفن به اوس علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی