ÇÈÒÇÑ åÏÇíÊ Èå ÈÇáÇí ÕÝÍå

۷ تیر: قتلی که مسیر تاریخ جهان را تغییر داد :: وبلاگ رسمی روستای مهدی آباد اردهال
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫

در صورت باز نشدن این تصویر روی این متن کلیک راست کرده و  Reload Emage را بزنید.

100 سال پیش در چنین روزی آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد کشور اتریش در شهر سارایوو به همراه همسرش ترور شد. شاید آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که این قتل جرقه‌ای باشد برای شکل گیری جنگ جهانی اول و دوم که بیش از 100 میلیون انسان را به کام مرگ کشاند و موازنه قدرت در جهان را تغییر داد.

100 سال پیش در چنین روزی یعنی 28 جوئن 1914 ولیعهد کشور اتریش آرشیدوک فرانتس فردیناند به همراه همسرش در شهر سارایوو بدست گاوریلو پرینسیپ در ساعت 11 صبح به‌قتل رسید. این ترور بدلیل مسائلی که بعد از آن بوجود آمد شاید بزرگترین نقطه عطف تاریخ در قرن 20 میلادی به حساب بیاید چراکه مسیر تاریخ و توازن قدرت در جهان در طول 40 سال بعد از آن کاملا تغییر کرد و شکل جدیدی به خود گرفت.

بعد از قتل ولیعهد کشور اتریش، صربستان را عامل و مقصر ترور اعلام نمود و درخواست کرد تا تحقیقات کامل از طرف نمایندگان خارجی در خصوص این قتل صورت پذیرد. صربستان تحقیقات را قبول نمود ولی با حضور نمایندگان خارجی مخالفت کرد با بالا گرفتن تنش میان دو کشور سرانجام اتریش به صربستان اعلام جنگ نمود تا بواسطه قتل ولیعهد اتریش آتشی شعله ور شود که زندگی میلیون ها انسان را نابود سازد. بعد از اعلام جنگ اتریش، روسیه بسیج عمومی در حمایت از صربستان اعلام کرد سپس آلمان در حمایت از اتریش به روسیه و فرانسه اعلام جنگ نمود. قوای آلمان به بلژیک حمله کرد و با حمله قوای متحدین به یک کشور بی طرف انگلستان نیز در حمایت از بلژیک – بیشتر بخاطر ترس از پیروزی آلمان و نزدیک شدن آن‌ها به مرزهای انگلستان – وارد جنگ شد. جنگ جهانی اول با این که در اروپا به‌وقوع پیوست ولی کشور عزیزمان ایران از آن در امان نماند. با وجود اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی و روسی از جنوب وشمال کشور ایران را اشغال و به غارت آن پرداختند. غارت ایران تا بدانجا ادامه یافت که موجب قحطی بزرگ ایران از سال 1917 تا 1919 گردید و حدود 8 تا 10 میلیون ایرانی را که 40-50 درصد جمعیت ایران آن زمان را تشکیل می داد به کام مرگ فرستاد.

جنگ جهانی اول چهار سال بطول انجامید تا سرانجام با معاهده ورسای این جنگ به پایان برسد. توافقات و تحمیل هایی که در معاهده ورسای به آلمان وارد گردید همچنین شرایطی که آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی اول مشاهده کرده بود خود زمینه ساز جنگ جهانی دوم گردید.


در این روز یک رویداد مهم دیگر هم اتفاق افتاد: انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی واقعه‌ای است که در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ منجر به کشته‌شدن هفتاد و پنج نفر از اعضای این حزب شد. در ساعت ۲۰:۳۰ جلسهٔ حزب جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات دفتر مرکزی آن واقع در سرچشمه تهران بر‌گزار شد. موضوع جلسه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. پس از تلاوت قرآن و اعلام برنامه، سید محمد حسینی بهشتی سخنانش را آغاز کرد و چند لحظه بعد انفجار صورت گرفت. سعید شاهسوندی عضو سابق کمیته مرکزی سازمان مجاهدین می‌گوید که این انفجار توسط سازمان مجاهدین خلق طراحی و اجرا شده است و او و گروه دیگری که در جریان انجام این عملیات قرار داشته‌اند در آن شب بی‌سیم سپاه را شنود می‌کردند تا از میزان موفقیت عملیات مطلع شوند. اجرای این عملیات را محمدرضا کلاهی به عهده داشت که خود از نیروهای خدماتی حزب به شمار می‌آمد. او پس از انفجار توانست فرار کند و بعد از آن راهی فرانسه شد و امروز با اینکه از مجاهدین بریده است ولی به دلیل سابقه‌اش امکان زندگی علنی را ندارد.

" انسانم آرزوست..."

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۷
مهدی رمضانی

وبلاگ روستای مهدی آباد موافق و یامخالف نظرات تایید شده نیست و تمامی مطالب ارسالی، دیدگاه و نظر شخصی کاربران است. تعداد نظرات این مطلب:  (۳)

سلام
واقعا این متن فقط یک خواننده داشته است !!
خیلی عجیبه !

۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۹:۱۳ مهندس آفره کره جاری
سلام عرض می کنم به دوست عزیز انسانم ارزوست متن توش تقلب شده .....یه وقت هایی مشق زبان می نوشتیم وسط هاش یه پاراگرافو تکرار میکردیم که مشق زیاد بشه. تا اینجاش مزاح بود.......قاسم جان حق با شماست خیلی نسبت به مسایل علمی تاریخی کم لطیفیم.....یه مطلب در رابطه با قران میاد تو سایت ،،،یه مطلب راجع به اذان میاد یکیمون اظهار نظر نمی کنه...انگار فقط دنبال خاله بازی هستیم.....بقول یکی از دوستان رورونجه میکنیم.......دوستان عزیز تو دنیای مجازی اطلاعات زیادی هست بزبانهای مختلف ....میشه استفاده کرد و نیز میتوان متون را روانتر کرد ودر اختیار دیگران نیز قرار داد.....متشکرم.....
۰۹ تیر ۹۳ ، ۰۲:۰۲ مهدی رمضانی
ابتدا خوشحالم که از قسمتهای دیگر وبلاگ هم استفاده می شود و مقالات و مطالب مورد مطالعه قرار میگیرم توجه و نظرات شما عزیزان به ما انگیزه می دهد.
اما متاسفانه حتی تعداد بازدید از مطالب علمی و متفرقه سایت بقدری کم است که اصلا" دیده نمی شود، و به ناچار بصورت محدود گذاشته می شود...
با تشکر ازقاسم و نکته سنجی شما آقای مهندس آفره اصلاح شد...
پاینده باشید..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی