ÇÈÒÇÑ åÏÇíÊ Èå ÈÇáÇí ÕÝÍå

باورهایمان را نسبت به سرطان تغییر دهیم :: وبلاگ رسمی روستای مهدی آباد اردهال
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫ ‏‫‏‫
‏‫‏‫

باورهایمان را نسبت به سرطان تغییر دهیم

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۰۱ ب.ظ

در صورت باز نشدن این تصویر روی این متن کلیک راست کرده و Reload Emage را بزنید

از سرطان می‌توان رهایی جست، زیرا بیش از 40درصد موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و یک سوم دیگر بیماران در صورت تشخیص بموقع قابل درمان قطعی هستند. در سایر بیماران، انجام درمان‌های حمایتی به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک اساسی می‌کند.
 بیش از 200 نوع متفاوت بیماری سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه‌های خاص ایجاد می‌شوند. چیزی که در همه آنها مشترک است، این است که همه آنها به روشی مشابه شروع می‌شوند با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول!
با وجود گسترش روزافزون علم در جهان بویژه در حوزه پزشکی و گسترش فناوری‌های تشخیصی باز هم زمانی که از سرطان سخن به میان می‌آید، همراهش ترس و دلهره هم می‌آید و شاید همین امر باعث می شود که بسیاری افراد از ترس ابتلا به سرطان و عواقب آن حتی به سراغ پزشک هم نروند.
آخرین آمارها در کشور ما نشان می‌دهد: سرطان با 9.4 درصد بعد از گروه بیماری‌های دستگاه گردش خون  33.4 و سوانح 13.4درصد سومین علت مرگ مطرح شده است.
 سرطان، بیماری‌ است که در مراحل پیشرفته هم هزینه‌های درمانی خیلی سنگینی تحمیل می‌کند و هم نتایج خیلی خوبی در پی درمان بدست نمی‌آید، بنابراین برای پیشگیری در سطوح مختلف فردی،اجتماعی و کشوری باید سرمایه‌گذاری کنیم.
30 درصد سرطان‌ها را می‌توانیم با اصلاح برخی رفتارها و دوری از عوامل خطر و تغییر سبک زندگی پیشگیری کنیم که به این منظور باید ابتدا عوامل زمینه‌ساز سرطان را بشناسیم.
بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، سرطان‌های پوست، پستان، معده، کولورکتال، مثانه، پروستات، لوسمی، مری، ریه و لنفوم 10سرطان شایع در کشور هستند .
 تغذیه و سبک نادرست زندگی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان بویژه سرطان‌های دستگاه گوارش به شمار می‌آید،  فست‌فودها و غذاهای آماده صنعتی، آب آشامیدنی ناسالم، نحوه نگهداری مواد غذایی، مصرف انواع ترشی‌ها و شورها مانند خیارشور و چاقی و کم‌تحرکی از عوامل اثرگذار در سرطان به شمار می‌رود.
 گرچه معلوم نیست چراسرطان رخ می‌دهد اما ثابت شده که عوامل خاصی شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. عواملی همچون شیوه زندگی، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر همچون فرابنفش، رژیم غذایی نادرست ،عوامل خطر ارثی، در معرض طولانی مدت مواد شیمیایی و بی تحرکی می‌تواند از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان باشد.
 تشخیص زودرس سرطان می‌تواند گام موثری در افزایش شانس بهبودی بیمار باشد،  بسیاری  از مواقع سرطانی که درمراحل اولیه تشخیص داده و درمان می شود، شانس بیشتری برای بهبودی کامل وجود دارد.
 
 با وجود اینکه سرطان در مراحل اولیه به ندرت علائم هشدار دهنده دارد اما با گسترش فرهنگ خودمراقبتی، کنترل منظم و دوره‌ای توسط پزشکان ؛شرکت در برنامه‌های غربالگری سرطانهای شایع بویژه پستان روده بزرگ، دهانه رحم، کنترل منظم پوست و بررسی زخمهایی که دیر بهبود می یابد و یا خالهایی تغییر شکل داده اند می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.
 کاهش وزن غیرقابل توجیه بیش از 10 درصد وزن بدن طی شش ماه، تب بدون علت، تغییر طولانی مدت (بیش از سه هفته) در اجابت مزاح یا وجود خون در مدفوع، خونریزی و ترشح غیرطبیعی از واژن زنان به خصوص بعد از 40 سالگی و بعد از سنین یائسگی، خونریزی یا فرورفتگی نوک پستان، فرورفتگی پوست پستان و یا وجود توده‌ای در پستان که بزرگترشده یا طی دو دوره پیاپی عادت ماهیانه ثابت باقی بماند، وجود غده‌های زیرجلدی بدون درد و درحال بزرگ شدن (به مدت بیش ازدوهفته)، زخمی که بهبود نیابد(طی 3ماه )خصوصا در نواحی در معرض نورافتاب یا در محل عفونت‌های طولانی‌ مدت یا در محل سوختگی قدیمی، هرگونه تغییر در اندازه و شکل و رنگ خالهای قدیمی، سرفه‌های طولانی مدت با یا بدون خلط خونی، سیری زودرس و کاهش اشتها به همراه کاهش وزن، خشونت صدا، بلع یا هضم سخت غذا از جمله علائم ابتلا به سرطان است اما بیاد داشته باشیم این علائم همیشه به معنی سرطان نیست و تنها پزشک می‌تواند تشخیص دهد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۵
مدیر سایت

وبلاگ روستای مهدی آباد موافق و یامخالف نظرات تایید شده نیست و تمامی مطالب ارسالی، دیدگاه و نظر شخصی کاربران است. تعداد نظرات این مطلب:  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی